Η συντήρηση του τροχού » Βιομηχανικό Μουσείο Ερμούπολης - Κέντρο Τεχνικού Πολιτισμού

Η συντήρηση του τροχού

138 χρόνια μετά το ναυάγιο, ο ένας από τους δύο τροχούς του τροχοκίνητου ατμόπλοιου «Πατρίς» έρχεται στο φως.

Συντήρηση τροχού

Ένα δημιούργημα της μηχανικής του 19ου αιώνα που αναδύθηκε το 2006, μεταφέρθηκε πρόσφατα στο Βιομηχανικό Μουσείο Ερμούπολης. Έκτοτε, το ΚεΤεΠο-ΒΜΕ με τη συνεργασία του Τμήματος Συντήρησης Αρχαιοτήτων και Έργων Τέχνης των ΤΕΙ Αθηνών, με επικεφαλής την Καθηγήτρια Δρ. Βασιλική Αργυροπούλου, και της Σχολής Χημικών Μηχανικών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, με επικεφαλής τον Καθηγητή Δρ. Γεώργιο Μπατή, έχει διεξάγει σειρά μελετών και έρευνας για την βέλτιστη συντήρησή του.

Ο τροχός αποτελεί ένα πολύπλοκο αντικείμενο δεδομένου του μεγέθους του (διάμετρος 3 μ, ύψος 6 μ και βάρος 12 τόνων) και των υλικών κατασκευής του (χάλυβας και ξύλο). Ο τροχός τοποθετήθηκε σε βάση από σκυρόδεμα στον περίβολο του Μουσείου σύμφωνα με την μελέτη του Επ. Καθηγητή του ΕΜΠ Δρ. Χρήστου Ζέρη.

Η μνημειακή αξία του είναι μεγάλη, γι’αυτό και η συντήρησή του απαίτησε διεπιστημονική έρευνα, αποτέλεσμα της οποίας ήταν η μέθοδος αποχλωρίωσης επί τόπου, που εφαρμόζεται σήμερα για πρώτη φορά σε διεθνές επίπεδο. Πρέπει να σημειωθεί ότι μέχρι σήμερα η συντήρηση μεταλλικών αντικειμένων επέβαλε την εμβάπτισή τους σε λουτρά αλκαλικών διαλυμάτων, μέθοδος χρονοβόρα, μεγάλου κόστους ενώ για πολύ μεγάλου μεγέθους αντικείμενα όπως ο τροχός απαιτούνταν μεγάλες δεξαμενές με μεγάλο όγκο χημικών διαλυμάτων.

Η ομάδα του ΕΜΠ που έχει αναλάβει το συγκεκριμένο έργο, μεταφέροντας την εμπειρία της προστασίας των οπλισμών στο σκυρόδεμα, αποτελείται από τις Υποψήφιες Διδάκτορες του ΕΜΠ Αγγελική Ζαχαροπούλου, Χημικό Μηχανικό, Ευγενία Ζαχαροπούλου, Πολιτικό Μηχανικό και Ελένη Σιόβα, Χημικό Μηχανικό. Οι σχετικές εργασίες έχουν ήδη αρχίσει και θα ολοκληρωθούν τον επόμενο μήνα.