Η μόνιμη έκθεση στο Χρωματουργείο Κατσιμαντή περιλαμβάνει 307 σπάνια τεκμήρια για τη βιομηχανική κληρονομιά της Ερμούπολης, μεταξύ των οποίων χάρτες και εικόνες από το τέλος του 17ου έως τα μέσα του 20ού αιώνα, πρωτότυπα αρχιτεκτονικά και πολεοδομικά σχέδια της δημιουργίας της νεοκλασικής Ερμούπολης, ζωγραφικούς πίνακες συριανών ζωγράφων του 19ου αιώνα και ομοιώματα πλοίων. Τα εκθέματα επιλέχθηκαν από τις συλλογές του Μουσείου και του Ιστορικού Αρχείου Ερμούπολης (ΓΑΚ Νομού Κυκλάδων).
Μία κολώνα του Ναού της Κοίμησης της Θεοτόκου, μιας από τις πρώτες ορθόδοξες εκκλησίες της πόλης, που εκτίθεται στην είσοδο του Βιομηχανικού Μουσείου (οι αρχικές κολώνες του ναού, κατασκευασμένες από ξύλο, αντικαταστάθηκαν από νέες, σιδερένιες).
Το ιστορικό ερμουπολίτικο κατάστημα γυναικείων νεωτερισμών του Κ. Χαραλαμπίδου (ισόγειο μέγαρου Πετρίτζη, αρχές 20ού αιώνα) στην αίθουσα του εμπορίου “ Άνοιγμα στον κόσμο „.
Πρωτότυπα χειρόγραφα σχέδια από το αρχείο της οικογένειας του Γεωργίου Μαυρίκου, ενός από τους σημαντικότερους καραβομαραγκούς της Ερμούπολης, αλλά και εργαλεία σχεδιαστηρίου ναυπηγού, στην αίθουσα “ Τέχνες της θάλασσας „.
Η μόνιμη έκθεση που παρουσιάζεται στο ισόγειο του Βιομηχανικού Μουσείου Ερμούπολης αναπτύσσεται σε έξι ενότητες, οι οποίες στεγάζονται στις αντίστοιχες αίθουσες:
- Αίθουσα 1 : Η πόλη των προσφύγων
Αίθουσα 2 : Άνοιγμα στον κόσμο
Αίθουσα 3 : Οι τέχνες της θάλασσας
Αίθουσα 4 : Ελληνική Ατμοπλοΐα – Νεώριο
Αίθουσα 5 : Βιομηχανική απογείωση
Αίθουσα 6 : Αίθουσα περιοδικών εκθέσεων
Εκθέματα στον υπαίθριο, εξωτερικό χώρο του Βιομηχανικού Μουσείου
Ο τροχός του ατμόπλοιου “ Πατρίς „ όπως ανασύρθηκε από το βυθό και συντηρείται από τους ειδικούς, καθώς και βαριά μηχανήματα που είχαν χρησιμοποιηθεί στα μηχανουργεία της Ερμούπολης και στο Νεώριο ( δράπανα, μηχανήματα οξυγόνου κ.ά. ).
Ο τροχός του « Πατρίς »
Στις 8 Σεπτεμβρίου 2010 ο τροχός του ατμόπλοιου « Πατρίς » μεταφέρθηκε στην τελική του θέση στον υπαίθριο χώρο, πίσω από το κτιριακό συγκρότημα του Βιομηχανικού Μουσείου Ερμούπολης και τοποθετήθηκε σε ειδική βάση, όπου έχει ήδη ξεκινήσει η συντήρησή του από εξειδικευμένη επιστημονική ομάδα. Ο τροχός του « Πατρίς » αποτελεί ένα εξαιρετικό και σπάνιο δείγμα ναυπηγικής τέχνης. Η όλη επιχείρηση χρηματοδοτήθηκε από χορηγία της Οικογένειας Γ. Μ. Πατέρα και η τελευταία φάση της μεταφοράς υλοποιήθηκε από το Νεώριο Σύρου που διέθεσε ειδικό εξοπλισμό και δεκαμελή ομάδα εξειδικευμένων τεχνιτών.
Η ανέλκυση του τροχού
Το 2007 οργανώθηκε η ανέλκυση ενός από τους δύο τροχούς του ατμόπλοιου « Πατρίς ». Στην επιχείρηση συνεργάστηκαν το Βιομηχανικό Μουσείο Ερμούπολης , το Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών, η Εφορία Εναλίων Αρχαιοτήτων και η καταδυτική ομάδα UFR – Team. Ταυτόχρονα με την διαδικασία της ανέλκυσης γινόταν κινηματογράφηση του εγχειρήματος, με σκοπό τη δημιουργία του ντοκιμαντέρ « Πατρίς – απολεσθέν το 1868 », μιά συμπαραγωγή της Ε. Ρ. Τ., του γραφείου παραγωγής Τέχνης, καθώς και του Βιομηχανικού Μουσείου Ερμούπολης. Ο τροχός, μετά την ανέλκυσή του, τοποθετήθηκε προσωρινά στον Ταρσανά της Ερμούπολης μέχρι την μεταφορά του στην τελική του θέση.
Η συντήρηση του τροχού
Πρόκειται για ένα αντιπροσωπευτικό δημιούργημα της μηχανικής του 19ου αιώνα, το οποίο ανελκύσθηκε το 2007 και μεταφέρθηκε στο Βιομηχανικό Μουσείο Ερμούπολης. Από τότε, το Κέντρο Τεχνικού Πολιτισμού – Βιομηχανικό Μουσείο Ερμούπολης με τη συνεργασία του Τμήματος Συντήρησης Αρχαιοτήτων και Έργων Τέχνης των ΤΕΙ Αθηνών, με επικεφαλής την Καθηγήτρια Δρ. Βασιλική Αργυροπούλου, καθώς και της Σχολής Χημικών Μηχανικών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, με επικεφαλής τον Καθηγητή Δρ. Γεώργιο Μπατή, έχει ολοκληρώσει σειρά μελετών και έρευνας και έχει προχωρήσει στη βέλτιστη συντήρησή του.
Ο τροχός αποτελεί ένα πολύπλοκο αντικείμενο δεδομένου του μεγέθους του ( διάμετρος 3μ., ύψος 6μ. και βάρος 14-16 τόνων )και των υλικών κατασκευής του (χάλυβας και ξύλο). Ο τροχός τοποθετήθηκε πάνω σε βάση από σκυρόδεμα μέσα στον περίβολο του Μουσείου, σύμφωνα με την μελέτη του Επ. Καθηγητή του Ε.Μ.Π. Δρ. Χρήστου Ζέρη.